Pages

Monday, December 19, 2011

Kedah Diramal "Gerhana" Piala 2012.





Kedah 2010.


ALOR SETAR - Kelab Penyokong Bola Sepak Kedah meramalkan 2012 juga akan menyaksikan Kedah berada dalam ambang ‘gerhana piala’ berikutan kombinasi pemain import dan baru tempatan dilihat tiada taring dan bukan nama-nama gah di padang.

Presidennya, Nor Hasmadi Hamzah berkata, selain beberapa nama besar sedia ada dalam skuad Hijau Kuning seperti Baddrol Bakhtiar, Mohd Khyril Muhymeen Zambri, Mohd Faizal Abu Bakar, Amar Rohidan, Kedah tiada pemain garang yang mampu menggugat pertahanan lawan.

“Dua pemain import dari Brazil ini bukannya penyerang, sedangkan Kedah ketandusan pemain di bahagian serangan. Sepatutnya bahagian serangan diberi tumpuan, namun pemain import yang diambil untuk mantapkan bahagian tengah dan pertahanan,” katanya, ketika dihubungi.

Sebelum ini, Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA), Datuk Dr Hamdan Mohamed Khalib mengumumkan, Kedah mempertaruhkan tujuh pemain baru dengan gandingan dua pemain import dari Brazil bagi menghadapi saingan Liga Super musim depan.

Mereka ialah Azmizi Azmi, Mohd Sany Mat Isa, Mohd Fiqkry Md Isa (Perlis), See Kok Luen (Kuala Lumpur), Mohd Kamal Azira Abdul Manah (Pulau Pinang USM), Abdul Latiff Suhaimi (Pulau Pinang) dan Mohd Bashahrul Abu Bakar.

Dua pemain import ialah, Danilo Rafael Dos Santos Vivaldo, 24, dari pasukan Brothers Union FC, Bangladesh bagi memantapkan bahagian pertahanan. Manakala posisi tengah dimantapkan dengan kehadiran Daniel Soares Neves atau Baroni, 31, dari pasukan Cruzeiro E Clube, Brazil.

Nor Hasmadi berkata, sudahlah pemain pilihan peminat, Marlon Alex James terlepas ke pasukan ATM, pemain import Brazil yang dipilih pula bukan untuk memantapkan bahagian serangan.

“Kita kecewa namun tiada apa boleh dibuat, sekadar pandangan untuk diambil kira oleh KFA. Pemain import tempatan juga tidak sehebat mana, patutnya KFA kekalkan barisan sedia ada dan sambung kontrak mereka, atau sekurang-kurangnya serapkan skuad pelapis dari akademi KFA ke liga,” katanya.

Menurutnya, tujuh pemain baru yang menyertai skuad Kenari itu juga bukan pemain terkenal, malah tidak popular dalam bola sepak negara.

“Saya kira Kedah perlukan strategi dan kebijaksanaan jurulatih untuk membuat formasi berkesan untuk mara sekurang-kurangnya ke pertandingan separuh akhir, mana-mana liga dipertandingkan,” katanya.

Ditulis oleh : Roslinda Hashim
Sumber : Sinar Harian Online - Arena Bolasepak | Liga Malaysia

No comments:

Post a Comment