Pages

Tuesday, January 10, 2012

Lions XII Laung Amaran.





Lions XII.

SINGAPURA melaungkan amaran mereka kini bersedia memberikan impak dalam Liga Malaysia (Liga-M) apabila membuat penampilan pertama hari ini selepas 18 tahun menyepi.

Singapura yang mempertaruhkan skuad Lions XII kendalian V Sundramoorthy akan melayan kunjungan Kelantan sambil disaksikan ribuan penyokong di Stadium Jalan Besar berikutan semua tiket habis dijual minggu lalu.

“Saya sedar beberapa pasukan memandang rendah keupayaan kami namun saya fikir kami boleh mencipta beberapa kejutan di tempat sendiri,” kata timbalan kapten, Hariss Harun semalam.

Sekembalinya Singapura selepas menjalin kerjasama dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mencetuskan keghairahan baru arena bola sepak negara itu selepas Liga-S yang disertai 12 pasukan dilanda pelbagai skandal.

Bagaimanapun, segelintir penyokong menyeru agar peminat bola sepak tempatan tidak menyisihkan Liga-S kerana memberi tumpuan kepada Liga-M yang bakal disiarkan secara langsung selain perlawanan popular, Liga Perdana Inggeris.

Singapura meninggalkan Liga-M pada 1994 selepas mereka tidak puas hati dengan pengagihan kutipan tiket. Namun kedua-dua pihak kembali menjalin kerjasama menerusi satu perjanjian tahun lalu.

Badan induk bola sepak antarabangsa, Fifa mendakwa negara kaya Asia Tenggara itu sebagai pusat pertaruhan keputusan perlawanan manakala Liga-S pula dihimpit pelbagai isu rasuah, kewangan dan pergaduhan di dalam padang.

Ditulis oleh : Wartawan Metro
Sumber : myMetro Online - Arena

No comments:

Post a Comment